کاهش بار زنده مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (ویرایش 1398) در طبقات و بام امکان پذیر است. در این مقاله به موضوع کاهش بار زنده در طبقات پرداخته شده است.
فقط ک بار آزمون نظام مهندسی (نظارت و اجرا) شرکت کن و قبول شو
کاهش در بارهای زنده گسترده یکنواخت
طبق بند 6-5-5-1 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، بار زنده طراحی کاهش یافته در هر متر مربع (L)، برابر است با ضرب حداقل بار زنده گسترده یکنواخت در هر متر مربع در ضریب کاهش بار. این کاهش در صورتی امکان پذیر است که مقدار زیر رادیکال (یعنی حاصضرب ضریب موقعیت در سطح بارگیر) برابر با 37 متر مربع یا بیشتر باشد.
ضریب موقعیت عضو برای ستون ها (ستون های داخلی، خارجی، کناری و گوشهای)، تیرها (تیرهای داخلی، کناری و طره ای) و دال های یک طرفه و دو طرفه در جدول 6-5-2 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است.
تبصره: برای اعضایی که بار یک طبقه را تحمل میکنند، ضریب کاهش بار حداقل میتواند 0.5 باشد یعنی حداکثر تا 50 درصد کاهش بار مجاز است. برای اعضایی که بار 2 طبقه یا بیشتر را تحمل میکنند، این ضریب باید بزرگتر مساوی 0.4 باشد یعنی حداکثر تا 60 درصد کاهش بار مجاز است. بنابراین مقدار کاهش بار محدود می شود. دقت شود که در اعضایی که بار دو یا بیشتر از دو طبقه را تحمل می کنند، مجاز به کاهش بار بیشتری هستیم و ضریب کاهش بار تا 0.4 میتواند کوچک باشد. دلیل این موضوع این است که احتمال اینکه به صورت همزمان بار زنده در تمام طبقات وجود داشته باشد، کمتر است.
بارهای زنده سنگین
طبق بند 6-5-5-2 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، کاهش بارهای زنده دارای مقدار بیش از ۵ کیلونیوتن بر متر مربع مجاز نمی باشد. اما استثنائی در این مورد وجود دارد که بیان می کند: کاهش بارهای زنده اعضائی که بار دو طبقه یا بیشتر را تحمل می کنند، به میزان ۲۰٪ مجاز می باشد.
محل عبور یا پارک خودروهای سواری:
طبق بند 6-5-5-3 ، کاهش بارهای زنده محل عبور یا پارک خودروهای سواری مجاز نیست؛ اما استثنائی در این مورد وجود دارد که بیان می کند: کاهش بارهای زنده اعضائی که بار ۲ طبقه یا بیشتر را تحمل می کنند، به میزان ۲۰٪ مجاز می باشد.
محل اجتماع و ازدحام:
طبق بند 6-5-5-4 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، کاهش بار زنده محل های اجتماع و ازدحام مجاز نمی باشد.
بنابراین کاهش بار زنده در محل های ازدحام و اجتماع به هیچ عنوان مجاز نبوده اما در بقیه موارد ممکن است این کاهش بار امکان پذیر باشد
حل مثال از کاهش بار زنده در طبقات (مبحث ششم ویرایش 98)
در این بخش به بررسی دو سوال مربوط به آزمون های نظارت و اجرا مهندسین عمران که از این بخض مطرح شده است می پردازیم.
کدامیک از موارد زیر در مورد کاهش بارهای زنده صحیح نمی باشد؟ (آزمون نظارت-شهریور 1395)
۱) میزان کاهش بار زنده تیر طبقات یک ساختمان مسکونی به مساحت سطوح بارگیر تیر وابسته است.
۲) بارهای زنده محل عبور یا پارک خودروهای سواری کاهش داده نمی شود، مگر بار زنده اعضایی که بار دو طبقه یا بیشتر را تحمل می کنند.
۳) بارهای زنده با مقدار بیش 5 کیلونیوتن بر متر مربع کاهش داده نمی شوند مگر بار زنده اعضایی که بار دو طبقه یا بیشتر را تحمل میکنند و حداکثر به میزان %40.
4) بارهای زنده محل ازدحام و اجتماع قابل کاهش نیست.
پاسخ : گزینه (3)
بررسی پاسخ :
گزینه (1): طبق بند 6-5-5-1 کاهش بار زنده اعضا به سطح بارگیر آنها وابسته است. بنابراین گزینه (1) صحیح است.
گزینه (2): مطابق بند 6-5-5-3 گزینه (2) صحیح است.
گزینه (3): با توجه به بند 6-5-5-2 در حالت استثنا میزان کاهش بار زنده 20 درصد است بنابراین گزینه (3) نادرست است.
گزینه (4): گزینه (4) بر اساس بند 6-5-5-4 صحیح است.
سطح بارگیری تیری در کف یک انبار 40 مترمربع می باشد. چنانچه شدت بار مرده و زنده به ترتیب 7 و 6 کیلونیوتن بر مترمربع باشد، شدت بار زنده تیر موردنظر در محاسبات سازه حداقل چند کیلونیوتن بر مترمربع باید در نظر گرفته شود؟( آزمون نظارت مهر ۱۳۹۶)
1) 4.2 | 2) 4.8 | 3) 5 | 4) 6 |
پاسخ : گزینه (4)
بررسی پاسخ : با توجه به بند فوق و اینکه بار زنده وارده بیش از 5 کیلونیوتن است، کاهش نمیابد و حداقل بار زنده همان 6 کیلو نیوتن بر مترمربع است و گزینه (4) صحیح است
سلام.اگه حاصلضرب ضریب موقعیت در سطح بارگیر کمتر از ۳۷ بود باید چیکار کنیم؟ممنون میشم اگه جواب بدین
25
سلام وقت بخیر اگر کمتر باشه نمیتونین کاهش بار داشته باشین
27